Valdebatt i Löttorps bygdegård om norra Öland | Sverigedemokraterna Borgholm

Valdebatt i Löttorps bygdegård om norra Öland

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anne Oskarsson representerade SD och blev riktigt förvånad över att flera av partirepresentanterna kände till att hon kom från Löttorp. Diskussionen blottlade det dåliga samarbetet som råder i kommunhuset i Borgholm. Blockpolitiken låser många frågor. Centerpartisten ansåg, trots allt, att allt var toppen och att Borgholms energi AB driver matlagning och servering, vägskötsel, hamnar, energi, vatten och allt upptänkligt var inget problem.

SD ser detta företag som en propp för utveckling. De lägger under sig och förkväver mycket företagande även om de anlitar vissa företag för olika uppgifter. Vi kräver av kommunen att den återgår till att sköta sin huvuduppgift ”samordning för vård, skola och omsorg”.

Att fynden efter vraket Mars skall få ett stort museum i Västervik trots att all dykning utgår från Böda hamn och att alla fynd landas där samt att vraket ligger utanför Öland. Detta var heller inte något problem. Kommunen i Borgholm har verkligen gjort mycket för att fynden skall komma till Öland via att upplåta en sjöbod till dykarna, inget problem.

Enda problem alla var eniga om är att andelen unga ständigt sjunker i kommunen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anne avslutade debatten som enda kvinna i panelen. Hon framförde SD:s krav på jämlikhet och med att vi måste se till att arbete med människor värderas lika högt som arbete med teknik. Detta fick många unga i publiken att nicka igenkännande. Bra att detta var SD:s slutkläm.